JABATAN/BAHAGIAN/UNIT
PENTADBIRAN & SUMBER MANUSIA
Ketua Jabatan / Bahagian / Unit
![]() |
||
| Nama | Mohd Azani Bin Abdullah | |
| Telefon | 09-7916777 (133) | |
| Faks | 09-7916999 | |
| Emel | ||
| Alamat | Majlis Daerah Pasir Mas, Kompleks Apam Putra, Bandar Bharu Pasir Mas, 17070 Pasir Mas, Kelantan. |
Latar Belakang
Maklumat sedang dikemaskini...
Carta Organisasi
Maklumat sedang dikemaskini...
Fungsi Bahagian
- Urusan pengisian jawatan.
- Urusan pengesahan jawatan.
- Kemasukan dalam jawatan berpencen.
- Urusan surat menyurat.
- Keselamatan & Kebersiahan pejabat dan aduan awam
Piagam Pelanggan
1. Menjamin layanan yang penuh mesra dan berkualiti serta
menjunjung tinggi sikap prodesionalisme dalam setiap
urusan
2. Menjamin dan memberikan perkhidmatan yang berkualiti
dan mampu mencapai Misi, Visi dan Objektif Majlis
3. Berusaha untuk meningkatan daya inovasi kakitangan dan
bertanggungjawab untuk menjaga serta menaikkan imej
MDPM
4.Menjamin pengurusan aduan yang cekap dan
permasalahan aduan akan di ambil tindakan dalam tempoh
tiga (3) hari dari tarikh aduan dan 14 hari jika melibatkan
penyelengaraan
5. Surat-surat akan diedarkan ke bahagian yang berkaitan
untuk dijawab penerimanya
TEKNOLOGI MAKLUMAT
Ketua Jabatan / Bahagian / Unit
| Nama | Muhammad Fauzan Suhaimin | |
| Telefon | 09-7916777 (143) | |
| Faks | 09-7916999 | |
| Emel | fauzan[at]kelantan.gov.my / ict.mdpm[at]gmail.com | |
| Alamat | Bahagian Teknologi Maklumat, Majlis Daerah Pasir Mas, Kompleks Apam Putra, Bandar Bharu Pasir Mas, 17070 Pasir Mas, Kelantan. |
Latar Belakang
Visi
- Membudayakan penggunaan ICT dalam Pentadbiran dan Perkhidmatan menerusi teknologi terkini secara lebih cekap dan berkesan.
Misi
- Melaksanakan dan meningkatkan penggunaan ICT dalam Pihak Berkuasa Tempatan.
Carta Organisasi

Fungsi Bahagian
1. Memantau dan menyelenggara perkakasan komputer, perisian komputer dan pelayan komputer.
- Memastikan perkakasan komputer dan perisian komputer dapat berfungsi seperti yang dikehendaki.
- Melakukan proses pembaikan apabila peralatan atau perisian komputer menghadapi masalah.
- Memantau kepenggunaan peralatan dan sistem.
- Memastikan rangkaian (networking) dapat berfungsi dengan sepenuhnya.
2. Menyediakan peralatan dan kemudahan komputer semasa mesyuarat, taklimat atau seminar.
3. Menganalisis, membangun, mengimplimentasi dan menyelenggara sistem maklumat majlis.
- ePBT
- Portal dan Laman Web
- Emel
- eAduan
- Sistem Perakaunan, Pelesen, Kompoun, Hasil, Kutipan Pelbagai dan Penilaian
- OSC Online
- eProfil
- HRmis
- Sistem Cetakan
Piagam Pelanggan
1. Memperbaiki kerosakkan peralatan komputer (minor) dalam tempoh 3 hari dari tarikh kelulusan.
2. Membuat pemeriksaan berkala komponen dalam komputer dan pencetak.
3. Menyelesaikan masalah berkaitan aduan sistem-sistem aplikasi dalam waktu hari bekerja.
4. Data-data pengguna terjamin selamat, tersusun, mudah dicapai dan terkemaskini.
5. Semua masalah sistem akan diselesaikan dalam tempoh 14 hari bekerja.
6. Berusaha mewujudkan budaya ICT di dalam persekitaran kerja.
7. Memastikan tahap Penyelenggaraan komputer dan sistem aplikasi berada dalam keadaan baik dan memuaskan.
8. Memastikan tahap keselamatan rangkaian komputer terkawal dan terjamin.
Muat Turun
PERHUBUNGAN AWAM & KORPORAT
Ketua Jabatan / Bahagian / Unit
![]() |
||
| Nama | Rozlaily Binti Mat Junoh | |
| Telefon | 09-7916777 (139) | |
| Faks | 09-7916999 | |
| Emel | ||
| Alamat | Majlis Daerah Pasir Mas, Kompleks Apam Putra, Bandar Bharu Pasir Mas, 17070 Pasir Mas, Kelantan. |
Latar Belakang
Maklumat sedang dikemaskini...
Carta Organisasi
Maklumat sedang dikemaskini...
Fungsi Bahagian
Maklumat sedang dikemaskini...
Piagam Pelanggan
- Menjamin layanan yang mesra dan berkualiti serta menjunjung tinggi sikap profesionalisme dalam setiap urusan
- Menjamin dan memberikan perkhidmatan yang berkualiti dan mampu mencapai misi, visi dan objektif MDPM
- Berusaha untuk meningkatkan daya inovasi kakitangan dan bertanggungjawab untuk menjaga serta menaikkan imej MDPM
- Menjamin pengurusan aduan yang cekap dan setiap aduan akan daimbil tindakan dalam tempoh 3 hari dari tarikh aduan dan 14 hari jika melibatkan penyelenggaraan
- Surat-surat akan diedarkan ke bahagian yang berkaitan untuk diambil tindakan lanjut penerimanya
PUSAT SETEMPAT (OSC)
Ketua Jabatan / Bahagian / Unit
![]() |
||
| Nama | Pn. Aini Binti Mohamad Noor | |
| Telefon | 09-7916777 (133) | |
| Faks | 09-7916999 | |
| Emel | ainimohamadnoor0312[at]gmail[dot]com | |
| Alamat | Majlis Daerah Pasir Mas, Kompleks Apam Putra, Bandar Bharu Pasir Mas, 17070 Pasir Mas, Kelantan. |
Latar Belakang
OSC di Pihak Berkuasa Tempatan adalah ditubuhkan bagi tujuan meningkatkan sistem penyampaian, prosedur dan proses permohonan cadangan pemajuan tanah melalui Pusat Setempat yang diperluaskan fungsinya, Pemohon tidak perlu pergi dari satu jabatan ke satu jabatan lain untuk mendapatkan kelulusan permohonan. Secara tidak langsung ini akan memudahkan orang ramai dan mempercepatkan proses.
Setiap Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) mempunyai tanggungjawab yang besar bagi mengawal pemajuan di kawasan pentadbirannya. Sistem penyampaian prosedur pemajuan sedia ada adalah OSC 3.0, iaitu versi ketiga sejak Pusat Setempat (One Stop Centre, OSC) ditubuhkan pada 13 April 2007. Pihak PBT akan menerima permohonan pemajuan dan menyelaras ulasan Agensi Teknikal Luaran (ATL) serta Agensi Teknikal Dalaman (ATD) melalui OSC. Jawatankuasa OSC di dalam PBT adalah jawatankuasa yang ditubuhkan di bawah Seksyen 28 Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171) bagi membuat pertimbangan untuk melulus atau menolak permohonan pemajuan tersebut.
Perjalanan gerak kerja OSC dipantau secara terus oleh pihak Kementerian Perumahan Kerajaan Tempatan (KPKT) melalui Jabatan Kerajaan Tempatan (JKT) dan juga bertanggungjawab kepada pihak MDPM khususnya.
Carta Organisasi
Maklumat sedang dikemaskini...
Fungsi Bahagian
Fungsi
-
Menerima dan menyemak permohonan pembangunan tanah, kebenaran merancang, pelan bangunan dan pelan-pelan lain yang berkaitan daripada pemohon.
-
Meneliti permohonan yang diterima memenuhi kehendak asas atau syarat-syarat yang ditetapkan.
-
Membuat edaran permohonan cadangan pemajuan kepada jabatan-jabatan yang berkenaan untuk diproses dan jabatan/agensi teknikal yang berkenaan untuk ulasan dan pandangan.
-
Memantau permohonan-permohonan yang telah diedarkan kepada jabatan/agensi teknikal.
-
Memaklumkan kepada jawatankuasa pusat setempat mengenai permohonan yang telah diterima.
-
Mendapat maklumbalas lanjut daripada agensi teknikal sekiranya terdapat isu dan masalah.
-
Mengumpul dan menyelaras kertas perakuan yang disediakan oleh jabatan perancang, jabatan bangunan, jabatan kejuruteraan, berserta pelan pra-perhitungan untuk diangkat ke mesyuarat jawatankuasa setempat.
-
Mengedarkan keputusan mesyuarat jawatankuasa setempat terhadap kelulusan kebenaran merancang dan pelan pra-perhitungan kepada tanah bagi permohonan pembangunan tanah di bawah Seksyen 124 A dan 204 D Kanun Tanah Negara.
-
Bertindak sebagai urus setia mesyuarat yang menetapkan tarikh dan memastikan mesyuarat diadakan dua(2) kali sebulan dan meyediakan minit mesyuarat dan maklumbalas untuk edaran.
-
Mengumpul kertas keputusan mesyuarat jawatankuasa pusat setempat untuk dimaklumkan mesyuarat majlis penuh PBT.
-
Mengedarkan keputusan rasmi kepada pemohon, pembantah, dan jabatan/Agensi teknikal.
Piagam Pelanggan
- Menyelaras dan memudahcara proses kelulusan permohonan pembangunan tanah, permohonan kebenaran merancang, pelan bangunan, pelan kerja tanah, pelan jalan dan parit dan pelan-pelan lain berkaitan cadangan kemajuan.
- Memendekkan masa dan mempercepatkan proses permohonan cadangan kemajuan di bawah konsep bina kemudian jual (BKJ) dalam tempoh empat (4) bulan di bawah konsep kemudian bina (JKB) dalam tempoh enam (6) bulan.
- Menyeragamkan prosedur dan proses cadangan pemajuan dengan mengambil kira peruntukan-peruntukan di bawah kanun tanah Negara 1965 (KTN 56), Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976(AKTA 172) dan Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 (AKTA133).
Muat Turun
PERBENDAHARAAN
Ketua Jabatan / Bahagian / Unit
![]() |
||
|
Nama |
Siti Norie Bt Rahim |
|
|
Telefon |
09-7916777 (101) |
|
|
Faks |
09-7916999 |
|
|
Emel |
|
|
|
Alamat |
Majlis Daerah Pasir Mas, |
Latar Belakang
Maklumat sedang dikemaskini...
Carta Organisasi
Maklumat sedang dikemaskini...
Fungsi Bahagian
- Penerimaan hasil
- Bayaran
- Gaji dan elaun
- Pengeluaran cek dan baucer
- Tempahan dan pembelian, dan audit
Piagam Pelanggan
- Masa menunggu untuk membayar bil di kaunter bayaran dihadkan selama sepuluh(10) minit bagi masa sibuk dan tiga(3) minit bagi masa kurang sibuk
- Menerima bayaran dan mengeluarkan resit rasmi penerimaan dalam masa tiga(3) minit bagi setiap urusan
- Mendaftar setiap bayaran deposit dan lain-lain yang berkaitan dalam tempoh lima(5) bagi setiap urusan
- Bayaran kepada pembekal dan kontrator Majlis akan diproses dan cek akan disiap dalam tempoh 14 hari dari tarikh sesuatu invios diterima dengan lengkap daripada Jabaran untuk pembayaran
- Memproses bayaran elaun dan sebagainya dalam tempoh 14 hari daripada tarikh tuntutan di buat
- Menyediakan Penyata Kutipan harian 1 kali sehari
- Memastikan Penyata Cukai Pendapatan anggota siap sebelum 31 Mac setiap tahun
- Memastikan Penyata Kewangan disediakan dan diserahkan kepada Jabatan Audit Negara sebelum atau 30 April setiap tahun
- Menyediakan Anggaran Belanjawan tahunan sebelum Julai setiap tahun
PERUNDANGAN
Ketua Jabatan / Bahagian / Unit
![]() |
||
|
Nama |
Ahmad Fariq Bin Mohd Saifuddin |
|
|
Telefon |
09-7916777 |
|
|
Faks |
09-7916999 |
|
|
Emel |
|
|
|
Alamat |
Majlis Daerah Pasir Mas, |
Latar Belakang
Motto
" Dan apabila kamu menjalankan hukum diantara manusia, Allah menyuruh kamu menghukum dengan adil"
Visi
Menjadikan perundangan Majlis dilaksanakan secara berhikmah bertunjangkan keadilan dan persaudaraan Islam.
Misi
Memastikan pematuhan dan pelaksanaan undang-undang dalam mewujudkan masyarakat yang berdisiplin, aman makmur dan bertanggungjawab.
Carta Organisasi
Maklumat sedang dikemaskini...
Objektif
- Melengkapkan sumber-sumber perundangan Majlis dengan mewujudkan sumber-sumber perundangan terutamanya Perundangan Subsidiari (Subsidiary Legislation);
- Memastikan segala peraturan dan undang-undang yang digunapakai oleh Majlis menjadi teras kepada sesuatu dasar atau polisi yang dibuat oleh Majlis;
- Memastikan setiap tindakan Undang-undang dan Penguatkuasaan dilaksanakan secara tegas, bertanggungjawab dan tersusun terhadap perlanggaran mana-mana peraturan atau undang-undang;
- Mewujudkan kesedaran masyarakat terhadap peraturan-peraturan dan undang-undang Majlis secara langsung melalui tindakan penguatkuasaan.
Fungsi Bahagian
- Menggubal dan meminda Undang-Undang Kecil, peraturan, perintah dan kaedah Majlis.
- Menyemak undang-undang yang digunapakai oleh Majlis.
- Memberi khidmat nasihat perundangan dan menjalankan pendakwaan di Mahkamah.
- Mengemaskini koleksi rujukan undang-undang Majlis
- Menyedia dan menyemak surat perjanjian.
- Mengadakan pendidikan perundangan kepada pegawai-pegawai Majlis.
- Menguruskan bahan untuk kursus/bengkel undang-undang.
Piagam Pelanggan
1.Berusaha menyediakan perkhidmatan perundangan
perundangan yang mesra secara berkesan, cekap, adil dan
berhikmah
2.Memastikan permohonan penyelesaian luar mahkamah
bagi kes-kes saman jabatan diselesaikan dalam tempoh
segera
3.Mengeluarkan notis susulan berkaitan dengan kes-kes
pelanggaran undang-undang dalam tempoh segera dan
mengambil tindakan susulan selepas tempoh notis tamat
4.Membuat semakan dan pindaan undang-undang
kecil/peraturan jabatan agar bertepatan dan bersesuaian
dengan keadaan semasa
5.Membuat tindakan susulan ke atas aduan-aduan yang
diterima dalam tempoh 3 hari
PENILAIAN DAN PENGURUSAN HARTA
Ketua Jabatan / Bahagian / Unit
![]() |
||
|
Nama |
Asuwadi Bin Mat |
|
|
Telefon |
09-7916777 |
|
|
Faks |
09-7916999 |
|
|
Emel |
|
|
|
Alamat |
Majlis Daerah Pasir Mas, |
Latar Belakang
Maklumat sedang dikemaskini...
Carta Organisasi
Maklumat sedang dikemaskini...
Objektif
- Untuk mencapai sifar tunggakan sewa/ cukai.
- Mencapai kepuasan maksimum khidmat yang diberi kepada masyarakat setempat/ penyewa.
Fungsi Bahagian
- Mempertingkatkan pendapatan Majlis dari punca hasil cukai taksiran am dan carum membantu kadar (Seksyen 127 dan 163) Akta 171 (1976).
- Mengagihkan beban pembayar cukai ke tahap yang wajar dan berpatutan.
- Berusaha dan meningkatkan taraf dan kualiti kerja dengan memberi perkhidmatan yang lebih baik bagi mencapai objektif Majlis.
- Menyediakan senarai nilaian bagi semua jenis harta bagi tujuan cukai taksiran am.
- Menjalankan penilaian dan penyediaan senarai nilaian terhadap semua bangunan milik kerajaan persekutuan, negeri, dan badan-badan berkanun untuk masuk carum membantu kadar.
- Menyedia, memeriksa dan mengesahkan laporan mengenai rumah runtuh, terbakar, untuk dibatalkan dari senarai nilaian.
- Menulis kenyataan dalam warta kerajaan bagi menjalankan kuasa-kuasa yang diberikan di bawah Seksyen 127 Akta Kerajaan Tempatan 1976
- Urusan penempatan nombor-nombor rumah dan kedai di dalam kawasan Majlis.
- Mengemaskinikan rekod-rekod melalui penilaian semula yang telah dijalankan.
Piagam Pelanggan
Maklumat sedang dikemaskini...
KEJURUTERAAN DAN PROJEK
Ketua Jabatan / Bahagian / Unit
![]() |
||
| Nama |
Azizi Bin Ismail |
|
|
Telefon |
09-7916777 |
|
|
Faks |
09-7916999 |
|
|
Emel |
|
|
|
Alamat |
Majlis Daerah Pasir Mas, |
Latar Belakang
Maklumat sedang dikemaskini...
Carta Organisasi
Maklumat sedang dikemaskini...
Fungsi Bahagian
- Menguruskan sistem tempat letak kereta
- Menguruskan jentera MDPM
- Membaik pulih harta MDPM dan menyelenggara peralatan dan kemudahan awam yang dipertanggungjawabkan.
- Membuka tawaran tender dan sebut harga kepada kontraktor berdaftar
- Menerima dan melaksanakan peruntukan daripada kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan.
Piagam Pelanggan
- Memproses dan mengeluarakan ulasan permohanan Pelan
Kerja Tanah, Perparitan, Lampu Jalan dan Lampu Isyarat
mengikut senarai semak dari tarikh penerimaan permohnan
di Unit Pusat Setempat (OSC) dalam tempoh 14 hari bekerja - Memberi maklum balas aduan-aduan daripada orang
ramai dalam tempoh 5 hari bekerja - Memberi maklum balas dan sokongan CFO/CCC kepada
jabatan Bangunan/OSC dalam tempoh 14 hari bekerja - Menyediakan sokongan pengesahan untuk pembayaran
inden dalam tempoh 14 hari bekerja. - Merancang, membina dan menyelenggara,megawasi projek-
projek di bawah pembangunan Majlis sama ada di bawah
peruntukan Persekututan atau dari kerajaan Negeri serta
mengendalikan lawatan tapak ke tapak binaan dalam tempoh
14 hari bekerja - Mengendalikan permohonan dan pertanyaan daripada
kerajaan dan swasta berhubung penamaan, pengalihan,
infrastruktur dan sebagainya dalam tempoh 7 hari bekerja. - Membaiki kerosakan jalan berskala kecil dari hari bekerja
aduan diterima atau penemuan kerosakan dan membaiki
kerosakan jalan berskala besar dalam tempoh 14 hari bekerja - Menyelesaikan masalah aduan berhubung dengan
infrastruktur seperti jalan,longkang dan lampu jalan yang rosak
serta tanah runtuh dalam tempoh 7 hari bekerja
KESIHATAN DAN PERSEKITARAN
Ketua Jabatan / Bahagian / Unit
![]() |
||
| Nama |
Mohd Eliff Ashraf Bin Nor Azman |
|
| Jabatan / Bahagian / Unit | Kebersihan | |
|
Telefon |
09-7916777 |
|
|
Faks |
09-7916999 |
|
|
Emel |
|
|
|
Alamat |
Majlis Daerah Pasir Mas, |
Ketua Jabatan / Bahagian / Unit
![]() |
||
| Nama |
Muhammad Hasnan Bin A.Rahman |
|
| Jabatan / Bahagian / Unit | Pelesenan | |
|
Telefon |
09-7916777 |
|
|
Faks |
09-7916999 |
|
|
Emel |
|
|
|
Alamat |
Majlis Daerah Pasir Mas, |
Latar Belakang
Maklumat sedang dikemaskini...
Carta Organisasi
Maklumat sedang dikemaskini...
Fungsi Bahagian
- Pungutan sampah.
- Kebersihan longkang.
- Memotong tumput.
- Pengeluaran lesen perniagaan.
- Pencahayaan.
- Penyelenggaraan taman.
- Pencegahan penyakit (Kawalan Vektor) dan kawalan niaga.
Piagam Pelanggan
1. Borang permohonan boleh diperolehi di kaunter MDPM
Permohanan lesen boleh didaftar terus,kecuali bagi
peniaga berikut hendaklah daftar bersama:
Sijil Pemeriksaaan Kesihatan(Pengendali makanan)
2. Penerangan dan membantu pelanggan mengisi borang
permohonan
Daftar permohonan
-Pandagan Pentadbir Tanah
-Perakuan Jabatan Bomba
-Kementerian Perdagangan dan Perindustrian Malaysia
-Perakuan Jabatan Kerja Raya
-Perakuan Tenaga Nasional Berhad
-Perakuan Ketua Polis bagi Peniaga Barang lusuh
Semua premis permohonan akan di siasat :
-Lesen Perniagaan berpermis : 3 Minggu
-Lesen Penjaja dan Sementara : 1 Minggu
-Iklan dan Sepanduk : Serta Merta
-Pasar Malam, Jualan Buah dan Bermusim :
Serta merta
Lain-lain (Syarat ada tempat)
3. Permohonan yang diluluskan mesti membuat bayaran
dalam tempoh 14 hari daripada tarikh terima surat kelulusan
4. Mematuhi segala peraturan dan prosedur yang ditetapkan
5. Menggunakan sepenuhnya kemudahan yang disediakan
PENGUATKUASAAN
Ketua Jabatan / Bahagian / Unit
![]() |
||
| Nama |
Mohd Solahuddin Bin Che Haron |
|
|
Telefon |
09-7916777 |
|
|
Faks |
09-7916999 |
|
|
Emel |
|
|
|
Alamat |
Majlis Daerah Pasir Mas, |
Latar Belakang
Misi
- Menjamin perkhidmatan yang cekap, mesra dan berkualiti kepada setiap pelanggan.
- Sentiasa berusaha menjadikan kawasan Majlis Daerah Pasir Mas maju, bersih dan indah.
Carta Organisasi
Maklumat sedang dikemaskini...
Objektif
Untuk menjadikan kawasan Majlis Daerah Pasir Mas sebagai kawasan yang permai, bersih, indah dan dinamik melalui penyediaan perkhidmatan yang cekap, mesra dan berkualiti serta memastikan perlaksanaan dengan adil dan saksama untuk semua.
Fungsi Bahagian
- Bertanggungjawab untuk mentadbir kawasan Majlis yang merupakan bandar-bandar dan kawasan sekitar yang diwartakan dibawah Akta Kerajaan Tempatan.
- Merancang pembangunan kawasan Majlis dan memberikan perkhidmatan perbandaran untuk memenuhi keperluan asasi aktiviti harian penduduk kawasan Majlis.
- Bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas-tugas yang diamanahkan dengan cekap.
- Mesra dan berkualiti serta berusaha untuk mencapai tahap perkhidmatan ke arah kecemerlangan dan keunggulan untuk keselesaan semua penduduk dan pengunjung.
- Mewujudkan hubungan baik dengan semua pihak yang ada kaitan langsung dan tidak langsung dalam konteks untuk mencapai matlamat dan objektif Majlis
Piagam Pelanggan
Maklumat sedang dikemaskini...
PERANCANGAN PEMBANGUNAN
Ketua Jabatan / Bahagian / Unit
![]() |
||
| Nama | Mohammad Fadhli Bin Yusoff | |
| Telefon | 09-7916777 (116) | |
| Faks | 09-7916999 | |
| Emel | ||
| Alamat | Unit Perancangan Pembangunan, Majlis Daerah Pasir Mas, Kompleks Apam Putra, Bandar Bharu Pasir Mas, 17070 Pasir Mas, Kelantan. |
Latar Belakang
Maklumat sedang dikemaskini...
Carta Organisasi
Maklumat sedang dikemaskini...
Fungsi Bahagian
a. Kawalan Pemajuan
- Memberi khidmat nasihat perancangan kepada pemaju/ pemilik tanah sebelum permohonan kebenaran merancang bagi membangunkan tanah dikemukakan kepada Majlis melalui Unit OSC.
- Menyemak dan mengeluarkan ulasan teknikal perancangan berdasarkan garis panduan perancangan bagi permohonan kebenaran merancang yang dikemukakan untuk pertimbangan Majlis.
- Mengawal selia dan memastikan permohonan kebenaran merancang yang dikemukakan adalah selaras dengan prosedur permohonan dengan mengambilkira peruntukan undang-undang yang diguna pakai.
- Menganggotai Jawatankuasa OSC sebagai Agensi Teknikal Dalaman.
b. Penguatkuasaan Akta 172
- Merangka dan menyeragamkan prosedur penyiasatan, penguatkuasaan dan pendakwaan bagi kesalahan di bawah Akta 172.
- Merangka dan menyediakan dasar-dasar berkaitan perancangan bandar di peringkat Majlis.
- Memberi pandangan dan nasihat kepada Yang Dipertua dan Jawatankuasa berkenaan kesalahan-kesalahan dan tindakan yang boleh dikenakan selaras dengan peruntukan Akta 172.
- Menjalankan pemantauan bersama Unit Penguatkuasaan Majlis dan Unit Bangunan Majlis bagi mengawal pemajuan tanpa kebenaran merancang.
- Menyediakan laporan siasatan bagi kesalahan di bawah Akta 172 yang dilaporkan untuk tindakan penguatkuasaan dan pendakwaan.
- Merangka program pendidikan dan kesedaran kepada masyarakat bekenaan kesalahan di bawah Akta 172.
c. Pengurusan Kemampanan Bandar
- Mengawal selia fungsi Rancangan Pemajuan dan memastikan pembangunan tanah yang dilaksanakan selaras dengan Rancangan Pemajuan.
- Melaksanakan program-program berkaitan kemampanan bandar sama ada di peringkat Negeri atau Persekutuan.
d. Pengurusan Maklumat Guna Tanah (GIS)
- Mengawal selia pelan guna tanah (zon guna tanah, guna tanah semasa, guna tanah komited) agar selaras dengan Rancangan Pemajuan dan pembangunan semasa.
- Memantau perubahan data guna tanah kesan daripada pembangunan tanah yang diluluskan di peringkat kebenaran merancang.
- Memberi pendedahan kepada masyarakat berkenaan penggunaan aplikasi maklumat guna tanah sebagai sumber maklumat pembangunan tanah.
e. Pengurusan Pelan Lanskap
- Menyedia dan menyelaras pelan induk lanskap sebagai rujukan dalam proses pengindahan taman rekreasi dan lanskap bandar.
- Merangka dasar dan garis panduan berkaitan lanskap sebagai panduan semua pihak berkepentingan.
f. Pengurusan Pelaburan dan Projek-Projek Khas
- Menyelaras dan melaksanan dasar dan polisi pelaburan projek usahasama di peringkat Majlis.
- Menguruskan perkara-perkara berkaitan cadangan projek usahasama yang dikemukakan oleh pelabur bermula di peringkat dokumen cadangan hingga perjanjian usahasama dimeterai.
- Memantau kemajuan semasa projek-projek usahasama.
- Menganggotai Jawatankuasa Sehenti Pelaburan Negeri Kelantan dan Jawatankuasa Pemantauan Projek Usahasama Negeri Kelantan.
- Merangka dan menyediakan cadangan bagi projek-projek khas yang memberi impak kepada Majlis.
- Mengurus perkara-perkara berkaitan projek khas bermula di peringkat cadangan hingga peringkat pelaksanaan.
- Memantau kemajuan semasa projek-projek khas dan dilaporkan kepada Jawatankuasa berkaitan di peringkat Majlis dan peringkat Negeri.
- Menganggotai jawatankuasa-jawatankuasa khas yang dibentuk berdasarkan keperluan projek berkenaan.
g. Urusetia Mesyuarat
- Sebagai Urusetia Mesyuarat Jawatankuasa Perancangan dan Bangunan Majlis yang bertanggungjawab menimbang serta membuat keputusan berkaitan dasar perancangan, penguatkuasaan Akta 172 dan lain-lain berkaitan.
- Sebagai Urusetia Mesyuarat Jawatankuasa Pembangunan Pelaburan dan Projek-Projek Khas Majlis yang bertanggungjawab membuat keputusan berkaitan dasar-dasar pelaburan usahasama dan membuat pertimbangan terhadap cadangan usahasama dengan syarikat swasta.
Piagam Pelanggan
1. Menerima permohonan kebenaran merancang dari unit
pusat setempat dan menyemak, memproses serta
mengeluarkan syor perakuan dalam tempoh 7 hari bekerja
untuk dibentangkan dalam mesyuarat jawatankuasa pusat
setempat
2. Memproses kelulusan kebenaran merancang dalam
tempoh 7 hari bekerja selepas keputusan lulus dalam
mesyuarat jawatankuasa pusat setempat
3. Menyemak, menyelesaikan dan mengemukakan ulasan
permohonan tanah/perihal tanah ke Pejabat Tanah dan
Jajahan Pasir Mas dalam Tempoh 14 hari Bekerja
4. Mengambil tindakan terhadap aduan yang diterima dalam
3 hari bekerja
Muat Turun
PEMBANGUNAN ISLAM
Ketua Jabatan / Bahagian / Unit
![]() |
||
Nama |
Mohd Izrul Hariz Bin Mohd Rafi |
|
|
Telefon |
09-7916777 |
|
|
Faks |
09-7916999 |
|
|
Emel |
|
|
|
Alamat |
Majlis Daerah Pasir Mas, |
Latar Belakang
Maklumat sedang dikemaskini...
Carta Organisasi
Maklumat sedang dikemaskini...
Fungsi Bahagian
Maklumat sedang dikemaskini...
Piagam Pelanggan
Maklumat sedang dikemaskini...
- Created on .
- Hits: 54











